איך לשחק עם ילדים?

Follow the child's lead

06.12.22

איך לשחק עם ילדים?

אחת המשימות הכי חשובות בחייהם של פעוטות וילדים צעירים היא המשחק. דרך המשחק הם לומדים על הסביבה, על חומרים וחוקים פיזיקליים, ועל מילים חדשות ובניית משפטים. הם מתרגלים כישורים של מוטוריקה עדינה וגסה, את יכולות הדמיון והחשיבה, ולא פחות חשוב - מעבירים את הזמן בכיף! ככל שהילדים גדלים, יכולת המשחק משתכללת והוא נהיה יותר חברתי.

אז איך אנחנו יכולים להתחבר לילדים שלנו דרך עולם המשחק ולקדם את ההתפתחות שלהם בכל התחומים?

נתחיל בלהבין: איך מתפתחת יכולת המשחק?

מגיל 3-4 חודשים, התינוק מתחיל לחקור את איברי גופו ואת סביבתו באמצעות כל החושים. בשלב הזה, נוכל לראות משחק חקרני הטחת צעצועים על הרצפה, הכנסת חפצים לפה, רשרוש ברעשנים, ועוד.

לקראת גיל שנה הפעוט מתחיל להבין שהוא יכול להשפיע על הסביבה שלו, ובהדרגה המשחק שלו משתכלל ונהיה פונקציונלי, כלומר הוא ישתמש בחפץ למטרה לשמה נועד. משחק פונקציונלי יכול להיות: לנגן בקסילופון, לבנות מגדל, להסתרק במסרק, להסיע מכוניות, ועוד.

מגיל שנה וחצי, נוכל לראות גם משחק סימבולי או משחק דמיוני שהפעוט עושה על עצמו או על דמות אחרת. משחק דמיוני יכול להיות: לבשל בכלי מטבח בכאילו, להאכיל ולסרק בובה, לדבר בטלפון בכאילו, ועוד.

מגיל 3-4 שנים, נתחיל לראות משחק סוציו-סימבולי, כלומר משחק תפקידים או משחק "בכאילו חברתי". למשל: משחק רופא-חולה, משחק במשפחה, משחק מוכר-קונה. משחק מהסוג הזה כבר דורש מהילד יכולת הבעת שפה ברורה, יכולת ניהול משא ומתן, ויכולת הפשטה והתרחקות מהקשר בשביל להמציא דמויות וחפצי משחק.

ועכשיו, איך אנחנו נכנסים לתמונה? ומה זה אומר Follow the child's lead?

עיקרון "Follow the child's lead" אומר: תנו לילד להוביל. כמטפלים העיקריים בילדים שלנו יש לנו מקום חשוב בכל תחומי החיים שלהם. ההצטרפות שלנו למשחק יחד איתם יכולה לתרום לחיבור בינינו ולקדם את ההתפתחות שלהם!

אז איך נותנים לילד להוביל את המשחק?

  • מסתכלים מה הילד עושה ובמה הוא מתעניין

  • מבקשים רשות להצטרף למשחק

  • לוקחים חפץ דומה ומחקים את המשחק של הילד (גם אם הוא לא משתמש בחפץ בדיוק למטרה לשמה הוא נועד...)

  • מוסיפים קולות או מילים מתאימות

  • מרחיבים את המשחק לרעיונות נוספים

  • מגיבים להבעות פנים של הילד, לרעיונות ולשינויים שהוא עושה במשחק

  • אם הילד עובר למשחק אחר - עוברים ביחד איתו

  • נהנים, צוחקים, ומתלהבים!

לדוגמה: תינוק בן 6 חודשים שוכב על הבטן ומשחק בקוביות. הוא מטיח אותן על הרצפה. הצטרפו אליו בשכיבה על הבטן, קחו קוביה והטיחו אותה על הרצפה לידו. הוסיפו קול: "בום! בום! בום!" לאחר מכן, הרחיבו את המשחק והניחו קוביה אחת על השניה: "הנה מגדל!"

איזה כיף לשחק, נכון? 😄

משחק חקרני - לגלגל, להטיח...

משחק פונקציונלי - להסיע, לבנות...

משחק סימבולי - לשחק "בכאילו"