איך הילד לומד להסביר?

איך לשחק מונופול? איך לצחצח שיניים? איך להכין חביתה?

בחיי היום-יום, אנחנו מבצעים הרבה פעולות ורואים הרבה תהליכים שקורים. אנחנו יודעים איך לעשות אותם אבל לא תמיד נדרשים להסביר למישהו אחר איך לבצע אותם. לפעמים מדובר בתהליכים פשוטים וברורים מאליהם, לפעמים יותר קל לנו להראות איך עושים מאשר להסביר אותו במילים, ולפעמים אין בררה - חייבים להסביר, שלב אחרי שלב. לשם כך חשוב שנדע איך להסביר בצורה ברורה ומסודרת.

היכולת להסביר דברים דורשת יכולת שפתית גבוהה הכוללת קודם כל הבנה וידע על רצף השלבים, וגם יכולת הבעה איך להגיד ואיך להסביר אותם בצורה ברורה. בשביל זה צריך אוצר מילים מדויק, יכולת תחבירית לסדר את המילים במשפט ולחבר בין כמה משפטים יחד, יכולת דקדוק להשתמש בפעלים ותארים בצורה המתאימה, והיגוי ברור. זו יכולת שמתחילה להתפתח אצל ילדים סביב גיל 4 והולכת ומשתכללת עם השנים.

איך יודעים שיש בעיה?

אם רואים שנוצר אצל הילד תסכול שהוא לא מובן, אם הוא מתחיל ומפסיק את המשפט פעמים רבות, אם המשפטים שלו מאוד קצרים וההבעה מצומצמת, אם יש טעויות רבות או חוסר דיוקים, ועוד. במקרים כאלו, ובכל מקרה אחר בו ההורים מרגישים שקיים קושי, מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת לאבחון.

מה אפשר לעשות?

להמחיש את השלבים בתהליך בעזרת ציור או תמונות ולעבור שלב-שלב, להראות לילד מודל תקין (תראו לו איך אתם מסבירים), לבצע ביחד תהליכים שונים בבית ולדבר תוך כדי על מה אנחנו עושים, לקרוא ספרים ולדבר בסופם על מה שסופר בסיפור.

*לחצו כאן להורדת דף עבודה עם דוגמאות לתהליכים שונים מהיום-יום שאפשר לתרגל עם הילדים.

תהליכים.docx

דף עבודה לתרגול במתנה 👆