קריאת ספרים

05.10.21

איך להקריא סיפור לתינוק?

לפני ארבעה חודשים הוספתי לעצמי טייטל חדש ומרגש - אמא. נולד לי תינוק מתוק בשם גור, והוא שינה את עולמי ומילא את ליבי באהבה אינסופית. בתור אמא אני נהנית ליישם בתוך ביתי הרבה מהדברים שלמדתי בלימודי התואר ובטיפולים הפרקטיים, ואחד הדברים שאני הכי נהנית לעשות בחודש האחרון עם גורי הקטן זה לקרוא ספרים! כן כן, כבר מגיל 3 חודשים...

"זה לא מוקדם מדי לקרוא ספרים? מה הוא כבר מבין?"

  1. אין גיל מוקדם מדי לקרוא ספרים אם שניכם נהנים מזה! זה כיף וזה זמן שאנחנו מבלים אחד עם השני - מסתכלים, צוחקים, ונהנים להיות ביחד.

  2. נכון, בהתחלה הם מבינים פחות, אבל החשיפה לשפה נעשית כבר מלידה! (ואפילו לפני...) קריאת ספרים זו הזדמנות לשמוע ולחזור על אותן המילים בצורה חווייתית ומעניינת.

  3. התינוק מתעניין בתמונות הצבעוניות בסיפור, ובמאפיינים הבלתי מילוליים שאנו משתמשים בהם כמו אינטונציה ומחוות.

  4. אנחנו כבר מתחילים לחזק הבנה של רצף אירועים, התחלה וסוף, ואת האוריינות וההיכרות עם מבנה הספר.

"התינוק שלי לא מתעניין בספרים... איך אפשר למשוך את תשומת ליבו?"

  • אחת הדרכים הכי טובות לגרום לתינוקות להתעניין בספרים זה התלהבות! שומעים אותה דרך המאפיינים הבלתי מילוליים בשפה כמו שימוש באינטונציות מוגזמות והבעות פנים (גם אם התינוק לא רואה את פנינו!)

  • שימוש בג'סטות ותנועות - הוספת תנועות ידיים קשורות (כמו אוירון ממריא או סירה שטה...), הצבעות על האיזור המתאים בספר, דפיקות, נקישות, וכו'... יכולים לגרות את העניין של התינוק!

  • לא חייבים להיצמד לטקסט בסיפור - אפשר לקצר טקסטים ארוכים לכדי שורה אחת מרכזית, ואפשר גם להתייחס לדברים אחרים כמו התמונות או מחשבותינו (למשל, "איזה אבא מבולבל!" "הנה כלב, הב-הב-הב!"). אצל תינוקות ממש חסרי סבלנות - נסו להציג אפילו רק את הכריכה ועמוד אחד נבחר מתוך הסיפור, ולאט לאט נסו להוסיף עמודים נוספים.

  • אצל תינוקות גדולים ופעוטות - ביחרו ביחד את הספר. לא להיבהל אם התינוק בוחר תמיד את אותו הסיפור, החזרתיות חשובה עבורם!

  • שימרו ספרים במקום גלוי לתינוק שיוכל לבקשם ואף לגשת אליהם בעצמו כרצונו.

  • ואם עשיתם כל זאת ועדיין זה לא מצליח, איזרו את סבלנותכם והמשיכו לנסות! שם המשחק הוא חשיפה והתמדה. עשו זאת בהנאה ולא לשם השלמת המשימה, והיו קשובים לתינוק.

*מוזמנים להמשיך לקרוא גם את הפוסט הזה שכתבה קלינאית התקשורת חן קלימיאן באותו נושא בדף הפייסבוק שלה: לדבר עם ילדים.

*וגם את רשימת הספרים המומלצים שכתבה קלינאית התקשורת מיטל מנשרי נפתלי, בפוסט הזה באינסטגרם שלה 😊 (הרשימה ממוינת לפי מידת ההתעניינות והחשיפה של הילד וזה ממש מגניב!)

גורי בן 3 חודשים

גורי בן 4 חודשים